ředitel
Přijel jsem ráno do parkovacího domu Rychářka, vidím volné místo, zatáčím… a ouha! Na konci parkovacího místa stojí boty. Ne leží, nějaké pohozené, ale pěkné dámské červené lodičky na vysokém podpatku, hezky srovnané, jen vyrazit. Hned mě napadlo, kde je zbytek? Kde jsou ty jistě dlouhé štíhlé nohy, které je zdobily? Co se to na tom nevlídném parkovacím místě událo? Vášnivý chtíč přepadnuvší parkující dvojici, jež měla původně namířeno na nákupy, které boty náhle překážely a tak byly nemilosrdně ostrakizovány? Nebo naopak jejich nositelka přišla do garáží s koncertu, nohy unavené a nemohla se už dočkat, až je sundá a obuje si oblíbené tenisky? A tak je shodila a opojena pohodlím skočila do auta a odjela? A také je možné, že paní sice přišla z koncertu, nohy jí však nebolely, jelikož je na podobnou obuv zvyklá, ale protože je zodpovědná řidička, měla v autě boty na řízení. A tyhle prostě venku zapomněla, to se přece stane. Nejvíc mě trápí čtvrtá možnost. Co když ty boty přišly samy?
Málokterá agentura se dnes bez nich obejde, když hledáte ten pravý obrázek či video máte pocit, že zdrojů je nepřeberně. A pak BUM! Boilery z Dražic v televizi a stejná figurka u sportovní výživy z Plzně. A je úplně jedno, kdo s tím přišel dřív a kdo byl ignorant či nepozora. Díky výraznému objektu je to prostě hloupé pro oba.
Snad ještě teď
a třeba hned
vrátit se o den zpátky
a bude ticho
v němž slova se zamilují
do své vlastní zbytečnosti
Nevím, kdo tady byl vejce a kdo slepice. V poslední době se ale projevuje shodný nešvar v politice i reklamě. Řvát. Kolem dokola hulákat pořád to samé a ve druhém kroku se divit, že to stejně nikdo nepobral. Politiku nechám stranou, pár slov k tomu řvaní v reklamě. Projděte se inzeráty v časopisech, bannery na síti nebo spoty v televizi. A jmenuje alespoň tři, čtyři, co vás zaujaly. A spojte je s příslušným produktem. Dokážete to? V posledních létech dochází k nebývalé degradaci kreativity v reklamě. Nápad, který zaujme, vzbudí emoce (klidně i negativní), začne i žít vlastním životem, to až na vzácné výjimky neexistuje. Emoce nahradilo sdělení. My to děláme. A prodáváme. Za tolik. A teď ve slevě. Klient uškudlil na kreativitě, produkci a aby to dohnal, bude to do nás opakovaně sypat jak zrní z děravého pytle. A kupodivu mu už nevadí, že každé to opakování tvrdě platí. A protože nemlátíme prázdnou slámu, vybrali jsme jeden případ, že se nechá udělat dobrá věc se skvělým nápadem a nemusím kvůli tomu ani létat za exteriéry na druhý konec světa. Tohle je klasika na první dobrou. A aby někomu nevadilo, že tady cpeme produkty z našeho portfolia, vybrali jsme jednu osvětovou.
I po 15 letech
to mezi mnou a manželem jiskří, říká Kerndlová.
Kate Hudsonová
vychovává svou dceru jako genderově neutrální.
Zahraniční
atlet po oslavě zabloudil.
Po Šumavě se v
zimě dá jít i pěšky, pozor na padající stromy.
Anorexii jsem porazila díky čokoládě, říká
studentka z Anglie.
Proboha, opravdu tu Mafru někdo A. Babišovi závidí
Jmenuje se to Události za chvilku, nebo tak nějak neuvěřitelně
pitomě. Bohužel tenhle název si vybrala Česká telvize ke svému hlavnímu
zpravodajskému pořadu. Někdy se na tu směsku podívejte, ocitnete se ve
zvláštním světě, kde jste 30 vteřin v Kongu, dalších 20 v Horní Dolní a pak
musí, to je dané, natřít Trumpa. Prostě Kecy a bláboly.
Dneska tam holky a kluci měli jako událost dne EET. Já tedy tu antikampaň od
počátku nechápu. Kde jsou všechny ty zkrachované restaurace a hospody, jimiž
část politiků hrozila? Bla bla, nikde. Teď se začalo znovu mluvit o další vlně.
A právě dneska nás o tom zase veřejnoprávní nezávislá a statečná ČT pravdivě a
nestranně informovala. Napřed ministryně financí, která předložila čísla.
Takové blbosti, čísla... To Pirát hned věděl, jak to ta vláda překrucuje a oni
by to zrušili hned - asi aby nemuseli kupovat kasy kamarádi prodávající
semínka. Taky by je to zdržovalo. A pak následoval moc dojemný příběh. Jakési
kadeřnictví, kde se o dámské hlavinky starají tři nebo čtyři kadeřnice. A ta
jedna z nich nás zase děsila. Že to teda ne, že prý to bude zdržovat zákaznice,
až budou chtít třeba tři najednou zaplatit! Nekecám, to tam fakt řekla. Umíte
si představit ten fofr v kadeřnictví ve frontě na placení?
A ilustrativně ukazovala, děvčata, jak hezky ručně vypisují ty úzké účtenky, to
abychom si nemysleli, že třeba ty tržby neevidují, že.
Že je mimo ta kadeřnice, že je třeba sama vyplašená z toho, co všechno jí čeká,
budiž. Pokud má informace z ČT, nedivím se. A třeba nikdy nebyla v obchodě nebo
restauraci, kde celé kasírování běží jako na drátku. Ale úžasné je, jak Kecy a
bláboly tohle odvysílají a nikdo tam ani muk.
Takhle vypadá automatizace a personalizace reklamního sdělení v
praxi. Vyhledávač zaregistroval klíčová slova "turisté a pláž" a šup,
už tam byla reklama s veselými lidmi na pláži a supernabídkou last minute.
Může se to stát, ale opravdu si toho nikdo na Seznamu nevšiml?
Náš mladej, tedy vnuk, dostal ve druhé třídě kouli. Z opisu. Kromě
jiných "překlepů" mě dostal hned úvod. Místo "v pralese"
napsal "v prlalese". S ohledem na ostatní známky z opačného spektra
hodnocení, okupující jeho žákovskou, žádná tragédie, spíše (a snad i do budoucna),
rarita. Já jsem si při tom prlalesním nadělení vzpomněl na svůj známkový
zážitek. Za všech ty roky studia jsem měl na vysvědčení jedinou čtyřku.
Dostatečnou. V pololetí osmé třídy základní školy z výtvarné výchovy.
Nevymýšlím si. Čím jsem starší, tím více nad tím kroutím hlavou.
Kreslit neumím dodnes. Nebylo mi to dáno. Přesto paní učitelka Staníčková na
12. ZDŠ Aloise Jiráska mně tu čtyřku dala. Kdyby učila tělocvik, dala by čtyřku
vozíčkáři, protože neudělal přemet? Má to podobnou logiku. Můžu se naučit
dějepisná data, nechat si vysvětlit a pochopit fyzikální zákony, ale nemaje
hudební sluch, nenaučím se dobře zpívat. A s tím kreslením to chápu stejně.
Navíc dodnes mám podezření, že se jednalo a účelový krok, daný tehdejším
přístupem k sexualitě. Nevěříte?
Kreslili jsme postavu a modelem nám stála spolužačka, Alena Kotousová. No,
uznávám, nepovedla se mi. Tak jako jablko, strom, kočka, panelák... Ale protože
jsem byl obklopen tehdejším socialistickým realismem, pokusil jsem se jeho
zákonitosti alespoň v něčem respektovat. V té osmé třídě se už naše spolužačky
měnily v ženy a tak jsem (kreslím, co vidím, takový historický WYSIWYG - what
you see is what you get) její světlemodrý svetřík ozdobil dvěma tmavomodrými
obloučky, zdůrazňující rodící se ňadra. Co vím, byl jsem ve třídě jediný. Paní
učitelka usoudila, že rodící se úchyl. Takže ta čtyřka byla možná výstraha.
Vlastně mě uchránila před hroznou budoucností vilného staříka s pytlíkem
bonbónů před školou. Díky. Našeho mladého ta kule má možná uchránit před
budoucností dysgrafika. Ještě že tak.
Zatímco v telefonu řeknete ANO, a už berete plyn od někoho jiného,
v běžném byznysu se v posledních měsících setkáváme s opačným postupem. Na
kdejakou kravinu, objednanou (písemně) u dodavatelů, dostáváme
nejprve k potvrzení souhlas s jejich obchodními podmínkami. Zkuste si denně
přečíst třeba troje. Vždy na takových třech stránkách (běda, jde-li o
nadnárodní korporaci), obvykle zlomeno do tří sloupců a hodně drobné písmo. O
formě nemluvě.
A tak potvrdíme souhlas a modlíme se, aby nenastal problém a
někde v devatenáctém odstavci na druhé straně jsme se nedočetli, že za všechny
chyby stejně neseme odpovědnost my.
Pamatuji se na dobu, kdy jsme dělali katalogy pro firmu BEST,
výrobce betonové dlažby. Tlusté, ve velkém nákladu, několik druhů. V
milionových rozpočtech. Nebo vymýšleli a realizovali kampaně v médiích. Ve
většině případů to bylo, s prominutím, "na hubu". Když generální
ředitel Tomáš Březina řekl: "jo, takhle to chceme", tak se to tak
udělalo. Návrhy, oponentury, focení, kreativita, produkce i samotné tisky, vše
na základě finálních pár slov. Ani jednu stranu nenapadlo to zneužít. Napadá
mě, že jsme už tenkrát jednali podle budoucího Občanského zákoníku. Ale spíš to
bylo podle pravidel slušných lidí.
V prodejně Lidlu v Plzni na Doubravce (možná i jinde) dávali dnes
odpoledne všem nakupujícím ženám růži. Dával je sympatický mladík stojící u
východu, každé pěkně jednu. Milá pozornost. Za mnou u pokladny stojí dvě dámy.
A jedna říká: "To se jim to rozdává, když nás před tím okradou".
Ale nedosti tomu. Jedna obdarovávaná odmítla nabízenou květinu a že si raději vybere
sama. A pohroužila se do nádob, kde snad mezi stovkou květů vybírala ten pro ni
správný. Přes její zadek několik dalších nedostalo nic. Určitě to přečkaly bez následků, ale říkal jsem si,
společně Paulem Newmanem alias Butchem Cassidym: "Co je to za lidi?"
Zloba, nenávist ke všemu, totální neúcta k ostatním. Děkujme Bohu nebo komukoli
jinému za to, že ty ženské kolem nás, jsou zcela jiné. Báječné.
Včera. Znali jsme se od nějakých našich 7 let. Čekal na dárce
ledviny a smrt byla rychlejší. Je to paradox. Život by mu zachránilo to, že by
umřel kamarád někomu jinému. Zbytečné úvahy. Jenom je to smutné.
Včera večer se vyskytl na naší veřejnoprávní (tedy nás všech) TV
zase jeden z řídkých jevů - pořad ke koukání. Už postarší česká detektivka
Vražda kočky domácí. Moc jsem si ji už nepamatoval, navíc jsem to pustil pozdě.
A tak jsem si kliknul na programového průvodce, abych si připomněl, oč vlastně
jde. A tohle tam stálo: "Vražda kočky domácí. Nebojte se, nepůjde o smrt
roztomilého domácího mazlíčka, ale kočky nadmíru půvabné, povrchní a
egoistické. Jan Kanyza vyšetřuje vraždu atraktivní fotomodelky..."
Přečetl jsem si tu neuvěřitelnost ještě dvakrát a stejně kroutil
hlavou. Který hlupák to za naše společné peníze napsal? A který idiot - jeho
nadřízený - to schválil? A co slavná inkviziční Rada ČT? Bude rozdávat pokuty?
Adi ne, kdyby někdo řekl prdel, už by pokuty lítaly a radní by hlídali naši
ohroženou mravopočestnost. Tady? Kočička chlupáček je naštěstí ok, člověka,
hajzlíka egoistického, vezmi čert. Platit to, žilo by pár přeživších v
opravdovém Kocourkově.
a vidíte všechno špatně, napsal mi pan Moravec, který reagoval na
tuhle sekci našich webových stránek. Nejprve jsem mávl rukou a potom jsem mu za
jeho názor napsal, že děkuji. Jednak má trochu pravdu a za druhé mě potěšilo,
že někdo na něco reaguje a ještě se pod to podepíše jménem a ne nějakým nickem
a s plnou adresou.
A tak, abych nebyl tak negaticní, jedna pozitivní zkušenost,. Nasadili jsme nový systém sledování našich zakázek a
práce vůbec. Bylo to rozhodnutí rychlé, ten systém mě zaujal na první dobrou.
Nainstalovali jsme, nastavili úrovně práv a začali. Samozřejmě se ukázalo, že v
manuálu není všechno a některá specifika reklamní agentury chtěla doladit.
Naprosto skvělým způsobem to vše řešil jeden chlapík z tamní technické podpory
a tak jsem o jeho bezvadné práci informoval ředitele firmy. Nebylo zas
tak složité dopátrat se jeho mailu a napsal jsem mu. Za chvilku se ozval
telefon a ředitel mi volal. A že se mu prý za poměrně dlouhou historii jeho
docela velké firmy stalo poprvé, že si dal zákazník práci najít osobní kontakt
a napsat mu, že jeho zaměstnanci odvádějí dobrou práci. A dělají dobré jméno
značce. A já si uvědomil, že to sice byla maličkost, ale že zřejmě potěšila. A
potěšila i mě. Budu se snažit více, pane Moravče, díky za podnět!
Seděl jsem u nás v hospodě na pivu. Se sousedem jsme vedli chytré
řeči (jak jinak) a bylo nám fajn. Jako v té reklamě, kde se na pivo chodí pouze
s přáteli a žízeň vzal čert. Pak začal v televizi fotbal, Viktorka proti
nějakému Bako-Karabachu. Povídali jsme si dál, případný gól dají v opakovačce a
jinak, podle komentátora i přihlížejících v restauraci, to bylo k nekoukání.
Hráči dostávali nehezká jména, všichni věděli, jak by se to mělo hrát a koho
kam postavit, ale protože je v té daleké zemi trenér neslyšel, hráli plzeňáci
pořád blbě.
Jenže pak nějakým zázrakem dali gól a tenhle
jeden ušmudlánek ze dvou zápasů stačil na postup. V okamžiku gólu část
přihlížejících propadla něčemu divnému. Vyskočili, začali pobíhat a skákat
kolem židlí, objímat se a nesnesitelně řvát nadšením nad těmi zlatými kluky.
Nevadil jim mizerný výkon po 180 minut, stačila jim ke štěstí a totální změně
názorů ta jedna jediná branka. Převeďme si to do normálního života a přestaneme
se třeba divit tomu, že někomu stačí předvolební gulášek zdarma.
Doby, kdy jsem mával vlajkou oblíbeného fotbalového týmu v sektoru
skalních, jsou opravdu už hodně daleko. Dost daleko je i doba, kdy jsem jako
sportovní reportér komentoval všechny ty S mikrofonem za hokejem, fotbalem a nevím,
čím vším. Minulosti patří i období hodně aktivních sportů.
To jen na vysvětlenou, že sport mi nebyl cizí a něco jsem o něm
věděl, včetně ne vždy fair událostí. Právě jejich výskyt mě přivedl k postoji,
který je k vrcholovému sportu vcelku laxní. A tak, zatímco fandím sportům
rekreačním a pro zábavu a radost vykonávaným, všechny ty ligy, mistrovství a OH
mě nechávají vcelku chladným. Ti lidé prostě dělají svou práci, vesměs dobře
placenou a netuším, proč bych měl u toho ztrácet nervy a skákat, abych byl
Čechem. Spíše ocením, když do toho někdo dává duši. Rve se. Maká, až padá na
hubu. A ještě, považte, z toho má radost. A je mi fuk, že pak nezíská nějakou
tu placku. Protože vrcholový sport je stejný jako každá jiná práce – prachy by
se v ní měly vydělávat v případě, že ta práce je někomu k užitku.
Mojí matce odešel telefon. Nokia 6021 si už odpočinek zasloužila.
Tak, jako technicky zdatný a ochotný syn, jsem jí šel koupit nový. Hned druhý
den. A odpoledne jsem nastoupil s balíčkem k přendání SIM karty a zprovoznění.
Rozbalil jsem telefon (modrá s bílou, velice elegantní). Moje matka přejela
věci na stole a lehce chladným tónem konstatovala. Aha. Aligátor. Ten je pro
takové ty míň, co? V otázce bylo cyankali okořeněné ironií. A také něco, co
podpalovalo saze. Říkám. Ano, umí telefonovat, psát zprávy, má budík, kalendář,
diodovou svítilnu a SOS tlačítko, kdyby Ti bylo zle. Co ještě potřebuješ? Na
internet máš přece počítač. Ale jestli chceš, vrátím ho a přinesu dotykáč za
desítku, není problém. Akorát si s ním nezavoláš. Pokývala hlavou, abych jako
nedělal vlny, a sledovala sestavování telefonu. Pak její pohled padl na záruční
list. No ale, pokračovala, tady je napsáno SENIOR... Odpověděl jsem. Ano, je.
Tomu se totiž říká přesně trefit cílovou skupinu. Mojí matce je 87 let.
Stal jsem se mediálním zástupcem firmy Šťastný lump s.r.o. Mým
strategickým úkolem je zlepšit povědomí o firmě mezi širokou veřejností. Napsal
jsem tedy článek do novin... a neotiskli. A další zase ne. Tak jsme si
zaplatili půlstranu a tam jsme to té veřejnosti řekli. O našich charitativních
akcích, podpoře zdravotnictví, vstřícnosti a ochotě. Vedení mě pochválilo,
takhle hezky to prý ještě nikdo nenapsal. Kamarádi se mi sice smáli, co to píšu
na koniny, ale ti vědí starou belu.
No a pak jsem se vzbudil. Kouknu do novin a
ejhle! V příloze jedněch hoooodně velkých je článek, jak kdyby mně ze snu
vypadl. Začínal tím, že potraviny z Polska jsou ceněny v EU i na světových
trzích. A výrazy jako "jedinečné", "výjimečné" a
"nejkvalitnější" se to dál jenom hemžilo.
Protřel jsem si oči a
napsal glosu na socsíť. Ne o těch potravinách od sousedů, ale o tom, že takhle
se pozitivní image rozhodně nevytváří. Mám-li produkt se špatnou image, což
polské potraviny mají, musím s tím něco dělat (třeba je zlepšit, ale to není úloha
reklamky), ale rozhodně ne ho postavit na piedestal. To jsou vyhozené peníze.
Ale kdo ví?
V jedné z reakcí jsem byl na šesti řádcích označen jednou na blba,
jednou za omezence a jednou za ubohého českého blbečka. Bez argumentů, ale co.
Ať si každý jí, co chce.
Směju se tomu, protože jdu spát. Dneska se ve Šťastném
lumpovi rozdávají prémie. Zítra jdeme na velký nákup.
Vánoční nákupní blázinec s sebou přináší i neskutečné perly v
reklamě. Koncem roku 2015 mě nejvíce dostaly dvě a dlouho to vypadalo, že
jejich pozice je neotřesitelná. Obě dvě mají na svědomí velké řetězce s
elektronikou. První z nich nabízel espreso na kávu vylepšené o aplikaci do
mobilu, která umožní dálkové ovládání přístroje. V praxi si tedy můžete na
dálku udělat oblíbenou kávu a po příjezdu domů si ji, pěkně studenou a se
spadlou pěnou, v klidu vypít. Druhým skvostem byla výzva, abych si našel novou
lásku. Tou byl míněn nějaký nový spotřebič. No, oukej chlapci, s Vámi bych
citový živit fakt neměnil. A když už vše bylo jasné, přišla nová tv reklama
Mountfieldu. Kdo je asi cílová skupina? Zřejmě uslintaná prasátka. A pak snad
muži, co zírají na kozy (nemyslím film s Georgem Clooney). Ale nepoužívají
k tomu mozek.
Černé uhlí nikdo nechce a tak OKD a spol. došly k rozhodnutí:
těžbu budeme ukončovat. Na první pohled standardní postup - pokud budete na své
podnikání doplácet a nepomohou různá opatření (Vaše opatření), zavřete krám
(kancelář, dílnu, firmu).
Tady je to ovšem jinak. Tady se sjela vláda a řeší
to. Pokud by krachovala moje agentura, bude to vládě zcela ukradené. Kreativci,
produkční a další v agentuře zřejmě nejsou plnohodnotní lidé.
Nesmějte se tomu.
Pokud nefáráte, případně nejste u Českých drah, jste na tom stejně. Navíc ti
havíři pohrozili, že půjdou do ulic. Ne že by pochodovali s transparenty před
vilou pana Bakaly snad někde na břehu Ženevského jezera, kde bych to pochopil.
Ne, oni vyrazí v Ostravě a okolí. No jo, blíží se volby, že, a představujeme
docela dost hlasů a tak víme, kam upřít tlak. Ty naše agenturní hlasy by
neohrozily ani levicovou, ani pravicovou vládu. A protože je u nás většina
holek a žen, tak by se ani nikdo nebál, že na radnici vytlučou okna, natož, že
by někoho natloukly.
Ale mě na té informaci nejvíc překvapila jedna věc. Paní
ministryně Marksová v televizi nastínila řešení. Prý zvýší počet úředníků na
příslušných úřadech práce. A pak, že to nejde!
Mojí matce je 86 let. Naštěstí funguje skvěle, jenom hůř chodí.
Nyní na ni mocní tohoto města vymysleli past. Aby mohla jezdit v tomto věku MHD
zdarma, musí si pořídit Plzeňskou kartu. Zřejmě je občanský průkaz pro revizory
propagované plzeňské MHD příliš složitý dokument k ověření věku. Možná se ta
stovka hodí městu do rozpočtu. Ale ona si i dojela do kanceláře blízko křižovatky
U Práce a sepsala tam žádost. Teď si má kartu přijít vyzvednou.
Úřednice jí
poradila, ať si zavolá a objedná se, jinak že bude čekat klidně 2 hodiny! Ona
volala, ale nikdo to nebral. Asi odbavovali tu frontu. A tak se objednala přes
internet. Jak říkám, funguje dobře. Až na ty nohy. A tam zjistila, že Plzeňskou
kartu si nemůže vyzvednout v oné MHD dosažitelné kanceláři U Práce, ale musí
hezky na centrálu na Denisovo nábřeží. Pitomější místo z hlediska dostupnosti
od jakékoli zastávky MHD v Plzni aby pohledal.
A tak jsem jí řekl, aby si nedělala starosti, že kartu vyzvednu.
Znaje šibaly úředníky a jejich neskonalou důležitost, poslal jsem dotaz, zda je
to možné. Není. Matka musí přijít osobně, případně mohu přijít já, ale s úředně
ověřenou plnou mocí...
Celá ta taškařice s hlavním městem kultury je k smíchu. Kulturní
město opravdu není (jen) o cirkusech, výstavách, ba ani o divadlu, z něhož čím
dál více lidí odchází dávno před koncem představení. Kultura má daleko širší
rozměr. Třeba ten, že ukazuje úctu k občanům. O těch starších nemluvě. Ale to
holt už zase není takový kšeft.
Je hezké, když jeden druhému pomáhá. Ocenil jsem, že Deep Purple
na včerejším plzeňském koncertu zaměstnali osobu s postižením. Jen si nejsem
jist, zda bylo dobou volbou svěřit hluchému člověku pozici zvukaře...
P.S. Před rokem jsem zde zpochybnil mediální tvrzení, že tento koncertu bude
bombou tajtrlíkování kolem EHMK Plzeň 2015. Byl to, bohužel, jen další z
předváděných cirkusových výstupů. .
TV zprávy začínají s uprchlíky. Neskutečné davy řítící se kamsi,
kde naprosto nikdo netuší, co s nimi dělat.K tomu prezident republiky řekne, že
by souhlasil s referendem, v němž bychom odpověděli na jasnou otázku:
Souhlasíte s kvótami od EU? To referendum by bylo, doufám, závazné. První to
komentuje paní Jourová, poslankyně E-parlamentu. A s naprosto vážnou tváří
prohlásí, že to tedy ne, protože co když by tady lidi řekli, že s tím
nesouhlasí? Co pak? Vystoupíme z EU? A tvářila se tragicky.
No, pro její
měsíční příjem by to tragédie byla, ale pro ostatní? Paní poslankyně, to je
vůle lidu, která vás tam vyslala. Ne abyste zastupovala zájmy EU proti nim, ale
naopak. Pak se projeví profesionální politik premiér, který někde v Jordánsku
pustil sto miliónů. Co by ne, zdroje tu jsou, říkal už jeho stranický kolega
pan Špidla. A hned nás ujistil, že všichni ti lidé jsou uprchlíci prchající
před válkou.
Panebože, proč tedy ti statní muži nebojují? Ano, pan premiér
nevypadá zrovna válečnicky. Ale všimněte si, krok za krokem se buduje ve vládě
pozice, že se ty kvóty jednou přijmou. A vsadil bych na to hodně. Kde je to
dřívější přesvědčení a jasný postoj, že je nepřijmeme? A návštěva ústavu v ČT
pokračuje. Nový navržený zákon od paní Marksové. V kostce zajišťující, že čím
více dětí, tím menší odvody na sociální pojištění. Od čtyř dětí už nebudete
platit nic. Sakra, opravdu tohle podpoří porodnost? Nebo to jen s radostí
zneužije určitá skupina lidí?
Nevím,
jak blázinec v Událostech pokračoval. Pro mě návštěvní hodiny skončily.
Penta kupuje noviny! Internet je plný diskuzí o nadvládě oligarchů
nad námi všemi, konci úlohy médií jako hlídacích psů demokracie a dalších
temných vizí. Co to vlastně ta Penta kupuje? Kupuje skupinu VLP, zjednodušeně
noviny Deník. Penta v tom vidí, dle vlastních slov, zajímavou a dlouhodobou
investiční příležitost. No, tohle dnes prohlásit chce velkou odvahu a
prozíravost. Občas se do těch novin podívejte. Ale podívejte se klidně i do
jiných, je to úplně jedno, zač své kačky vyhodíte. Tištěné noviny opravdu stojí
na hraně přežívání. Vydávat zprávy s 12ti a vícehodinovým zpožděním je dnes
mimo mísu a to necháváme stranou jejich originalitu a uvěřitelnost. A
publicistika? Ta chce drahé lidi a kde jsou dnes osobnosti, jejichž komentáře
ještě naše generace s chutí četla?
Nářky o tom, že končí další hlídací pes demokracie snad ani nemá
smysl komentovat. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej prostě platí a u Deníku
měli pánové z Pasova vždy v tomto jasno. Takže popřejme Pentě úspěch. Jednak
jsou to její peníze a nakonec, pokud by jim to vyšlo, bylo by to fajn. Ale věří
tomu někdo? Halo, kde jste kdo...
Nějaký šílenec vjel velkou rychlostí a rovně na kruhový objezd.
Ten měl uprostřed zídku. Rána, jeden mrtvý a jeden těžce zraněný. Řidič byl
zjevně idiot a buďme rádi, že netrefil ještě někoho nevinného. Server iDNES to
ovšem pojal tak, že silnice jsou plné nenápadných zabijáků. Tím zabijákem autor
však nemyslel onoho řidiče, ale ten kruhový objezd. Ano, ano. A noviny jsou plné
lidí, kteří píší, píší a nemyslí. Takhle to dopadá, když má majitel hodně
aktivit a neohlídá si, co se mu ve firmách děje. ...
"Oslovím také pana Štecha, tedy druhého kandidáta, který byl
také s touto funkcí diskutován..." řekla nová ministryně školství
(opravdu, školství) Kateřina Valachová. No, tomu říkám sebeprezentace!
Slýchávám to obden. Šéf détépka Vašek tak vyjadřuje svoji
náklonnost ke své nadřízené, kreativní ředitelce. Činí tak ironicky, však v
dobrém. Tento výrok obvykle následuje okamžik poté, co po nějaké delší úpravě
čehosi, co se dlouho vymýšlelo a stejně dlouho realizovalo, dojde ředitelka k
názoru, že to prostě ještě není ono.
Dělat v reklamě a marketingu je nádherná práce. Takových momentů
je v ní plno. A nikde žádné jasné měřítko, podle něhož ihned poznáte, zda se
vám to povedlo, nebo ne. Nikde žádné normy, rozměry, stupně, standardy. Jen
vaše znalosti, zkušenosti a fantazie. To až po čase, kdy už dávno děláte na
něčem jiném, zjišťujete z prodejních čísel, zda jste pro klienta odvedli dobrou
práci. Pokud ne, jste i po tom čase v problému. Minimálně, nejste-li šmejd, tak
máte špatný pocit. Vyhodili jste někomu peníze oknem. Udělali jste zmetek. A
buďte si jisti, že ON si to nenechá pro sebe.
A pak je tu varianta, že to klapne. I tady, jste-li slušní, máte
pocit. Tentokrát dobrý pocit. Radost. Agentura odvedla dobrou práci. A máte-li
obrovské štěstí, tak si to klient nenechá pro sebe.
V druhé půlce loňského roku jsme ten dobrý pocit několikrát
zažili. A pokorně děkuji našim klientům, že si TO zřejmě nenechali pro sebe.
Příjemně se to poslouchá. Je to výsledek dobré práce celé agentury. A to výše
zmíněné „Ilonko, já Tě fakt miluju!“, tomu určitě pomohlo také.
ON to řekl. Budiž, jako řeč státníkova smutné. Avšak kladu si
otázku: Proč jste to někdo vůbec poslouchal? Co jste od toho tak zásadního nebo
nového čekali? Nebo jste se chtěli zasmát? Nejste trochu sadomaso? To opravdu
nemáte na práci něco lepšího? Dobře Vám tak.
Přečetl jsem si dnes v novinách, že se zítra začínají prodávat
lístky na plzeňský koncert Deep Purple. A pozor! Ten koncert bude 28. října
2015! Za rok bez dvou dnů! A bude to prý jedna z bomb toho slavného EHMK
2015...
No, chlapci a děvčata, bomba by to byla, kdyby šlo o EHMK 1971 a
ještě nějaký ten rok k tomu. Tehdy jsme byli z toho nářezu v šoku a na
diskotékách jsme při Gillanových výškách v Child In Time pouštěli jinak pevně
svíraná dívčí těla. Bohužel, představa, že bychom mohli vidět pány Paice,
Glovera, Blackmora, Lorda a Gillana naživo, byla z kategorie idiocií.
Ta slavná sestava alba In Rock prořídla, a když jsem je před léty
viděl, nějak to nebylo ono. Gillan už to v Child In Time tak vysoko nedal a
geniální podivín Blackmore tam prostě chyběl. A Lord to vzal do nebe či pekla,
kdo ví, kde je mu líp.
A tak jsem pocítil nával nostalgie. Jako velká pecka k nám přijede
kapela, která šaškovala na zahájení libereckého lyžařského šampionátu už před
šesti léty. A pro lístky bych si měl pospíšit (a samozřejmě je zaplatit) rok
dopředu. Připadá mně to absurdní, nejen kulturně. A tak raději zůstanu u té
nostalgie. Je příjemná. Jdu položit vinyl na gramofon...
Zažil jsem konference na nic. Ta dnešní, Marketing management
2014, byla převážně dobrá. Jeden z nejzajímavějších příspěvků tam měl člověk,
který hned na úvod prohlásil, že o marketingu neví vůbec nic. Kavárník Ondřej
Kobza. Nic? To je ten, co po Praze a spoustě dalších měst rozmístil piána, na
která si mohl kdokoli zahrát. Dnes na Žofíně ze sebe chrlil další originální
nápady a vyzýval nás, ať je realizujeme. Žádné copyrighty, licenční poplatky,
smlouvy atd. Říká, že oživuje veřejný prostor. Prostě ať se k němu přidáme, ať
každý uděláme ve svém městě maličkost, která ho udělá zajímavější pro ostatní i
pro nás. Ten až zajíkavě vyprávějící člověk tvrdil, že neví nic o marketingu.
Podle mě strašně kecá.
Blbé, ale známe to. Sám jsem neuměl až do druhé třídy ani r, ani
ř. Styděl jsem se a nikam jsem se s mluveným slovem necpal (to až o 16 let
později a to už jsem ty neposlušné hlásky uměl). Teď si takhle sedím a v TV
bedně dávají reklamu. A ten voice over mě dostal! Koupelny Ptáčšsek. Tak nějak
to zní. Proč někdo dělá zvukaře, když má vážnou poruchu sluchu? Vždycky to byly
Koupelny Ptáček. Slyšíte to? Č! Ne ŠČS, nebo co to tam ten spíkr říká. Na celé
věci mně fascinuje jedna věc. Proč nevadí tomu koupelnovému Ptáčkovi, že mu
takhle veřejně mrví jméno a poškozují značku? Nebo se přejmenoval? Pak se
omlouvám, pane Ptáčšsku!
"Chcete recept na pěkný den? Pevný zadeček!" Takhle
hezky barvitě mě lákala televizní reklama. Můj problém byl, že jsem neviděl
obrazovku, jen jsem to slyšel. V tu chvíli mě napadlo, že jde o jasný důkaz
pravdivosti reklamy. S něčím takovým poblíž sebe se pěkný den strávit opravdu
nechá. Fantazie, obrazotvornost a zbylá kapka chtíče mě přinutily zvednout oči.
A bác ho! K pěknému dni ve společnosti pevného pozadí je zapotřebí mazat se
(vlastně ho) jedním, bezesporu zázračným, prostředkem. Fantazie opadla a slogan
mně začal připadat přitažený za vlasy, křečovitý, ba pitomý. Tak moc, že mě to
drží i několik dní poté. Ale představa dobrá, viďte?
Ten byl taky dobrej!
Ivo Toman napsal vynikající knihu. Debordelizace hlavy. A přesně o
tom je. Vymetení zbytečností a pitomostí a soustředění se na potřebné. Udělali
jsme to v agentuře, jen jsme to, protože jsme se stěhovali, aplikovali na plný
sklad, plné šuplíky, plné regály. Naprosto neuvěřitelné, jaké „poklady“ jsme objevili.
Stejně neuvěřitelný byl i boj, který jsem sváděl s částí firmy, především pak s
kreativní ředitelkou. Například jsme objevili asi 200 vzorků různých kalendářů.
Pryč!, kázal jsem. Ne!, s hrůzou v očích oponovala. „Co když to bude chtít
někdo vidět?“, zněl její argument. „Nechtěl to nikdo vidět pět let, tak se bez
toho obejde i dál“, namítl jsem. Pyšně jsem argumentačně zvítězil. O čtyři
hodiny později jsem objevil asistentku probírající těch 200 kalendářů list po
listu, zda některý opravdu není TAK krásný.
Nakonec jsme zaplnili dostupné sběrné dvory v Plzni a přestěhovali se. A s
úlevou jsme zjistili, že nám nejen ty krámy nechybí, ale že jsme s nimi zřejmě
vyvezli i spoustu negativních myšlenek. Debordelizace hlavy proběhla. Snad jsme
nevymetli i něco skvělého.
Nesnáším fekální humor. Nejsem žádný estét a pro slovo z kategorie
nespisovných nechodím zase tak daleko. Ale fekalisty nesnáším.
Včera jsme dostěhovali firmu, všichni jsme toho měli nad hlavu a tak večer jsem
trávil se sklenkou báječného zeleného veltlínu, který jsem si přivezl z jeho
úžasného rodiště, kraje kolem Kremže v Dolním Rakousku. Televize dělala jakousi
kulisu, začínal pořad s názvem QI. V britském originále prý naprostá paráda.
Hned na začátek vytáhl pan Klepl na světlo boží své průjmy. K tomu se s
obrovskou chutí přidali pánové Mareš a Hezucký a moc hezky se v tom hrabali. A
nechtěli skončit. Jindy úžasný glosátor pan Šmoldas nevydal hlásku a jen
koukal.
Proč na to koukat. Přepínám a tvůrci prezentují US komedii 100% blond. Hned na
úvod záběr jak policistka s chutí kontroluje prstem anál jakémusi muži, aby
vzápětí z něho soukala asi 50 šátků. Docela realistický záběr. Blé. Co jinde?
Hned vedle drsňáci ze South Park. Téma? Co vám strká kněz do zadku? Co by nám
strkal do zadku? Něco svého by vám strkal do zadku. A přitvrdilo se.
Vtipné? Ne. Ale abych zůstal u stylu těch, kteří zosobňují zábavu. Předvedli
jste hroznou sračku.
Zemanovci už zahájili volební kampaň. Volební kampaně nikdy nebyly
přehlídkou toho nejlepšího z naší reklamní branže, ale tady se do toho kluci
obuli! Na billboardech stojí: "Řekněte NE zlodějům. Stop Kalouskovi!"
Graficky uděláno tak, aby i lopuchu došlo, že Kalousek je zloděj. Nemiluju toho
pána, ale může někdo z tvůrců kampaně jen tak označit někoho za zloděje? Pokud
ano, šup s ním k soudu. Pokud ne, k čertu s vámi. Ale já je chápu. Přesně víme,
ke komu mluví. A k tomu potřebujeme pořádnou řachandu. Prdel se nehodila,
zloděj Kalousek taky dobrý. No, oni vás političtí kolegové z ostatních stran
brzy dohoní, někteří, v duchu starých hesel, vás možná i předhoní. Politická
reklama je obvykle tupá a založená na slibech. Budeme zase tak tupí, že ji
skousnem?
Málokdo mě dokáže tak naštvat, jako lidé, co se snaží. Tedy co se
snaží a jsou přesvědčeni, že to stačí. Příklad z tohoto týdne. Navrhovali jsme
část interiéru u klienta, součástí byl i velkoformátový tisk lepený na stěnu.
Taková velká tapeta se složitým napojováním pruhů. Všechno fajn, na instalaci
jsme si zjednali člověka. Byl šikovný a snaživý. Jen ten výsledek nedopadl.
Upozorňuji: to se může stát, chyba se prostě někdy stane. Když jsem nápravu
telefonicky řešil s jeho nadřízenou, naše produkční mně dopředu instruovala,
abych jí to řekl nějak hezky, protože on se hodně snažil. Proboha, kde to jsme?
Chyba je chyba, nikomu se netrhá hlava, ale zvykněme si – a hodně rychle – že
snaha ne někdy, ale nikdy nestačí. Jediné podstatné je výsledek. Máme-li
výsledek, máme právo požadovat peníze. Nemáme-li výsledek, nemáme právo na
žádné prebendy. To platí na všech úrovních. A výsledek není nic jiného, než
stoprocentní splnění požadovaného zadání.
Asi to znáte. Dlouho si říkáte jak je to dobré, guma drží, a pak
BUM! Příznivce pikantních historek však zklamu. Moje prasklá guma se nacházela
na levém zadním kole. Ona vlastně neudělala BUM, ona si dělala slabounké SSS.
Závadu jsem zjistil v první červencový den sváteční a nepovažoval jsem za
problém ji ještě ten samý den napravit. Byl jsem 300 metrů od „mého“
pneuservisu. Zavřeno. Dojel jsem domů, otevřel počítač a zavolal do prvního
velkého. Nic. Druhého. Nic. Soused mně doporučil „svého“ privátního. Ten mně
alespoň vzal telefon, ale nepotěšil. Podruhé v životě jsem zavolal 1188.
Ochotně mně sdělili doporučený nonstop Porsche na Borských polích a hned
nabídli spojení. Spojení fungovalo, opravna pneu nikoli (není někde v
informacích chyba?). V Plzni jsou otevřena všechna obchodní centra a v nich asi
všechny krámy s věcmi, které klidně koupíme v pondělí. Prasklou gumu mně, ani
případně jinému nešťastníkovi, neopraví nikdo. Máme pivní pohotovost. Lékařskou
pohotovost. Zubní pohotovost. Guma vám však o státním svátku prasknout nesmí.
Bůh žehnej rezervě!